Què fem a l’escola? – El projecte ALBA a cicle superior

L’alumnat de cicle Superior desenvolupen el seu coneixement científic amb la Missió Alba. La Missió Alba és un programa, organitzat pel Sincrotró Alba, que té per objectiu fomentar vocacions científiques entre les nenes i els nens de l’ensenyament primari, oferint-los la possibilitat de viure la ciència en primera persona. Durant el curs, es realitzen quatre laboratoris per classe. A 5è, amb Fes visible l’invisible, s’experimenta en relació a la matèria i a 6è, amb Descobreix el poder de la llum, s’experimenta en relació a la llum. Els laboratoris tenen una part de lectura per tal d’entendre què s’ha de fer i amb quins materials, una part pràctica de fer l’experiment per grups, i una part reflexiva on cal respondre les preguntes a partir de l’experiment. Una vegada s’ha realitzat el laboratori, i per tal de completar la missió, cal explicar-lo en la pàgina web responent el repte que allí proposen i que és el mateix per a totes les escoles participants. Si el repte es respon correctament, la Missió Alba ho comunica al grup-classe i és quan es pot enganxar,  en el pòster que hi ha penjat a la cartellera de la classe, l’adhesiu de superació del laboratori corresponent. Aquest curs ens ha ajudat a resoldre el primer laboratori el pare d’un alumne de l’aula de 5è que treballa en el Sincrotró Alba. La seva explicació científica en el laboratori 1 va ser molt encoratjadora per a tot l’alumnat, tant de 5è com de 6è. Però els laboratoris de la Missió Alba transcendeixen més enllà de la pròpia missió perquè el seu aprenentatge ajuda a poder connectar amb altres aprenentatges científics. Per exemple, en la setmana de la Nena científica la dona científica que va fer la xerrada a l’alumnat de 5è, va partir del circuit elèctric que l’alumnat van muntar en el laboratori 2 per explicar com es fan circuits molt i molt petits, que s’insereix en oblies de silici, per tal de poder experimentar i no necessitar tant espai, per una banda, i tenir circuits minúsculs com els que hi ha a dins dels ordinadors o altres aparells electrònics, per l’altra. També es relacionen els experiments en la visita que es fa a la facultat de física de la Universitat de Barcelona, realitzada pel pare de l’alumne de l’escola, on es poden veure les forces magnètiques des d’un punt de vista experimental. La ciència forma part de la vida de les persones, del seu dia a dia. Poder entendre fenòmens que ens acompanyen contínuament i d’una manera quotidiana, ajuda a desenvolupar-nos intel·lectualment perquè s’estableixen relacions que propicien connexions mentals significatives.